rosemarie.reismee.nl

Welcome to the Jungle

Ik ben beland in Unuwatuna, een plaatsje aan de zee in het Zuiden waarvan het algemene strand wat tegenvalt maar gelukkig zijn er nog heel veel andere kleine mooie strandjes in de buurt als je weet waar je moet zoeken. Hier zwem ik met een enorme schildpad en chill ik op het strand voor maximaal een minuut of 10 want de zandvliegen vonden mij een lekkere lunch: ik vond van niet! Gelukkig waren er wat vriendelijke locals die raad wisten met limoensap als oplossing tegen de jeuk.

Ik slaap in een plek die: Birdhouse heet en volgens de lonely planet (mijn reisbijbel) kan je hier vanaf het dakterras prachtig veel vogels spotten, helpen de eigenaren je graag met het plannen van je vogeltripjes en is het ontbijt inclusief. Eenmaal aangekomen op bestemming blijken de zaken toch wat anders te liggen: op het dakterras zijn veel mannetjes met cement, stenen en beton in de weer, dus naar het tropische vogels turen met een lekker koud sapje in de hand, kan ik fluiten. Nouja dat kan gebeuren toch? Ik deelde mee met de eigenaar mee dat ik erg van vogels hield en vroeg waar ik dan het beste naartoe kon gaan: hij lachte schaapachtig en liep weg. Het antwoord van iemand die je totaal niet begrijpt.. weer een beetje teleurstellend dus. Toen een avond later bleek dat ze ook geen antwoord konden geven op mijn vraag wanneer het ontbijt werd geserveerd en er veel protest en problemen ontstonden omdat ik naar ontbijt vroeg, was ik er bijna klaar mee. Je moet weten dat in Sri Lanka ontbijten nogal een ding is. Ze doen dat zeer uitgebreid en voor een "echt ontbijt" willen ze de reservering minimaal 6 uur van te hebben zodat ze de tijd hebben om het allemaal klaar te maken. Je krijgt dan verschillende curries, dahl, kokossambal, hartige pannekoekjes, noodles, fruit en thee. Het meeste behoorlijk pittig. Echter wilde deze hollandse Chick gewoon wat bodem in haar maag voor de pittige yogales de volgende ochtend en vroeg zij naar het ontbijt wat inclusief in de hoge slaapprijs zat.. je raad het al: dat ontbijt was niet inclusief en ik heb mijn spullen gepakt naar een nieuwe slaapplek gezocht.

Die vond ik bij een fantastische hostel: Hideaway hostel gebaand. In de jungle met een enorme tuin met heel veel vogels, heerlijke bananenpannekoeken als inclusief ontbijt en een fantastisch lief stel die me hielp met allerlei vervoer en tripjes regelen. Zo kan het ook! Het leukste daar was de vegetarische BBQ die dit jonge stel voor alle gasten organiseerden en waarbij we veel kaartspelletjes speelde: woop woop! Ik blijf geloof ik nog wat langer..

Het allermooiste hier is de yogaplek die ik hier achteraf vond. Met uitzicht op de jungle, komen hier tijdens de fijne lessen de meest mooie vogels, eekhoorns, en vlinders voorbij vliegen die ik vanuit gekke houdingen bewonder. Het is er heerlijk zwemmen in een zoutwater infinitypool. Deze plek doet me erg denken aan de yogabarn in Ubud Bali waar ik de afgelopen jaren nog vaak met heimwee aan terugdacht en maakt me dus erg blij. Dit is vakantie! Ik reserveer 5 lessen, die ik de dagen erna doe. Die 15 verschillende soorten mieren die me komen zonnegroeten op mijn yogamatje neem ik, mindfull als ik ben, wel voor lief.

Wat ik de afgelopen dagen nogmeer voor bijzonders heb beleefd?

*Ik ontmoette hier mijn exvriendje Youri uit Havo 4, weer na 12 jaar. Hij reist hier met zijn vriendin Emily en we hebben een lange avond lang, samen drankjes gedronken op het strand en veel verhalen van de reizen en afgelopen jaren gedeeld. Het was heel bijzonder en een hele fijne avond. Een aantal verhalen maakte meer indruk op me, dan ik vooraf van het bijkletsen had verwacht. We hebben ook ontzettend gelachen en het was helemaal niet ongemakkelijk! Deze twee superlieve mensen brachten me ook weer thuis.

*ik ontdekte wat er in de kroketten hier zit! Een soort pittig groenteprutje.. was wel eetbaar maar ik zal het thuis niet zelf nog eens namaken ;)

*Ik reed voor het eerst in een bus hier! Vol met locals, ik was de enige westerling, Er werd totaal niet naar me gestaard en ze hielpen me met de bestemming vinden. Een nieuwe bevestiging van de lieverds hier. De rit duurde 4 uur lang, en kostte me omgerekend €1,50! Ik deelde ballonnen uit aan kinderen en kreeg er stralende glimlachen voor terug.

*ik heb een dag door het regenwoud gelopen met een supervrolijke leuke gids en een duits stel. We vonden de gigantische eekhoorn, twee soorten apen, varanen, kleurrijke hagedissen, een slang en een paar vogeltjes. Daarnaast konden we ruiken aan de boombladeren van: kardemon, kruidnagel, nootmuskaat en kaneel! Erg interressant. Op de terugweg achterop de scooter van de Gids verontschuldigde hij zich nog voor de "bumpy road" (hobbelige weg). Ik antwoordde met: "it is okay, it's a bumpy country anyway". De reactie van de man zag ik niet aankomen, hij heeft een half uur in een deuk gelegen: "BUMPY COUNTRY! I'm gonna tell my wife this story! WHAHAHA!" Je begrijpt: ik kreeg mijn grijns ook niet meer van mijn gezicht. Heerlijke dag!

Reacties

Reacties

Lianne schiphouwer

Heerlijk om te lezen! Om jaloers op te worden! Veel plezier!

Wil jannsen

Hallo Roos, je maakt heel wat mee als ik zo je verhalen leest. Het leest lekker makkelijk en ik krijg er beeldeb bij.
Liefs Pap

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!